شخصیتشناسی داوران خندوانه/ از رامبد جوان تا امیرمهدی ژوله
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۹۴۵۹۳
آفتابنیوز :
داوری این مسابقه، توسط سه هنرمند نام آشنا در عرصه کمدی انجام میشود یعنی رامبد جوان، حسن معجونی و امیر مهدی ژوله. اگرچه هر سه نفر در قسمتهای مختلف برنامه و بعد از اجراها تا حد زیادی آرا و نظرات یکدیگر را تایید میکنند و کمتر پیش میآید که نظر یک داور با بقیه ۱۸۰ درجه متفاوت باشد اما با بررسی نظرات و شیوه داوری آنها، شاهد سه تیپ رفتاری متفاوت هستیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رامبد جوان پرانرژی و دارای نگاه بالا به پایین
کدام تیپ شخصیتی؟ راهبر
ناگفته پیداست که اثرگذارترین فرد در این گروه سه نفره، رامبد جوان است. در مدل رفتارشناسی دیسک، تیپهای رفتاری به چهار گروه اصلی تقسیم بندی میشوند که یکی از این چهار گروه، گروه راهبر است. افراد راهبر، رهبرانی پرانرژی هستند که پشتکار و انگیزه بالایی دارند. استعداد زیادی در ایجاد محیط پرهیجان و توانایی انجام چندین کار به صورت همزمان را دارند. با بررسیهای صورت گرفته، میتوانیم رامبد جوان را در گروه راهبر قرار دهیم.
رامبد جوان هنگام ارائه نظرات، از حرکات دست و بدن زیاد استفاده میکند. اغلب اوقات در صندلیاش تکان میخورد و نظراتی که میدهد با اعتماد به نفس و درباره کلیت اجرای شرکتکننده است. هنگام نظر دادن، معمولا راهنمایی میکند و در داوری، نگاه بالا به پایین دارد. در مجموع، استفاده از کلمات باید و نباید را در داوری رامبد جوان زیاد مشاهده میکنیم.
حسن معجونی حمایتگر، متواضع و کمیخجالتی
کدام تیپشخصیتی؟رابطهساز
کارگردان تئاتر، بازیگر سینما و تلویزیون و داور سری قبلی مسابقه خندانندهشو، فردی است که نسبت به دو داور دیگر جدیتر محسوب میشود، کمتر میخندد و کمتر واکنشهای عاطفی و احساساتی نشان میدهد. اگر بخواهیم شخصیت حسن معجونی و رامبد جوان را با یکدیگر مقایسه کنیم، تفاوتهای بسیار زیادی در هر دو نفر میبینیم. از بین چهار تیپ رفتاری مدل دیسک، حسن معجونی در گروه رابطهساز قرار میگیرد. گروهی که حمایتگر، آرام، مهربان، متواضع، وفادار و کمی خجالتیاند. اغلب ساده و شیکپوشاند و کمتر با لباسهایشان جلب توجه میکنند. با صدای آرام و آهسته و اغلب با چشمانی سر به زیر ارتباط برقرار میکنند. به زبان بدن «حسن معجونی» که دقت میکنیم، شور و هیجان رامبد جوان را نمیبینیم اما در مقابل آرامش و طمانینهای را میبینیم که باعث میشود طرف مقابل احساس امنیت کند. معمولا دستانش را روی میز قرار نمیدهد و سعی در انتقاد مستقیم از شرکتکننده ندارد. نظراتش بیشتر به حال و هوای استندآپ اشاره دارد. از کلماتی مثل فکر میکنم، به نظرم و ... برای داوری زیاد استفاده میکند.
امیرمهدی ژوله هوش کلامی زیاد، محتاط و سختگیر
کدام تیپشخصیتی؟ تحلیلکننده
ژوله، فیلمنامهنویس، هنرپیشه و روزنامهنگاری است که در بسیاری از سریالهای مهران مدیری نقش نویسنده را داشته. یکی از دلایل موفقیت ژوله، تسلط او بر هوش کلامی و استفاده از عبارات فکر شده و در عین حال طنازانه است. وقتی ژوله را بررسی میکنیم، تیپ رفتاری او در گروه تحلیلکننده قرار میگیرد. افراد گروه تحلیلکننده، افرادی محتاط و هوشیار هستند که قبل از هر اقدامی، خوب تامل میکنند. بسیار دقیق هستند و قادرند تمام زوایای پنهان کار را که از چشم دیگران دور مانده، بررسی کنند. این افراد میتوانند به شدت خلاق باشند و جرقه ایجاد یک ایده خوب را بزنند. معمولا افراد این تیپ رفتاری، سخت گیر هستند، در انجام امور محوله خستگی ناپذیرند و کارهای خود را با کیفیت بالا انجام میدهند. ژوله معمولا هنگام نظر دادن، خودکار به دست دارد. در لباسهایی که میپوشد از رنگهای ساده و یکنواخت بیشتر استفاده میکند. بسیار جزئینگر است و به متن و ساختار استندآپ کمدی خیلی توجه دارد. اینکه فرایند کمدی از یک مسیر مشخص تبعیت کند، برایش مهم است. هنگام اجراها معمولا مینویسد تا چیزی از قلم نیفتد. شمرده و آرام صحبت میکند و روی نظراتی که میدهد زیاد کار میکند.
منبع: روزنامه خراسانمنبع: آفتاب
کلیدواژه: امیرمهدی ژوله حسن معجونی رامبد جوان خندوانه رامبد جوان حسن معجونی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۹۴۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شیرین مثل «شکرستان»/ پویانمایی که ۱۸ ساله شد
«شکرستان» با پردازشهای خوبی که روی موضوعات روز و آداب و رسوم ایرانی دارد، ازجمله پویانماییهای موفق رسانه ملی است که میتوان گفت حالا ۱۸ ساله شده است.با تهیهکننده «شکرستان» روند شکلگیری این پویانمایی جذاب را مرور کردیم و درباره فصل جدید و در حال پخش «شکرستان» و مختصاتی که دارد گفتگو کردیم.
سیدمسعود صفوی درباره ماجرای تولد و شکلگیری «شکرستان» اینگونه توضیح داد: ۱۸ سال پیش که تصمیم به ساخت پویانمایی «شکرستان» گرفتیم، هدفگذاری کردیم که پویانمایی تولید کنیم که چند ویژگی شاخص داشته باشد. نخست اینکه تولید انبوه داشته باشیم و از طرف دیگر محبوب عموم، طبقات و گروههای سنی مختلف واقع شود.
وی افزود: تا قبل از «شکرستان» تقریباً برنامهای به این شکل در کشور نداشتیم و میخواستیم صنایع مختلف جانبی در پی تولید آن راه بیفتد. میخواستیم این پویانمایی همچون آینهای، بازتابدهنده وضعیت جامعه باشد و آنچه مخاطب میبیند برایش آشنا باشد. از طرف دیگر زمانش فرا رسیده بود که همچون دیگر نقاط جهان اثری خلق کنیم که محصولات جانبی مانند عروسک داشته باشد.
تهیهکننده «شکرستان» با بیان اینکه به لطف خدا فکر «شکرستان» در جمع دوستانی شکل گرفت که همگی از بهترینهای ادبیات کودک، طراحی فضا و صداپیشگان بودند، گفت: تلاشهای صادقانه گروه، عاملی شد تا زحمت جمع به نتیجه برسد و مخاطب از دیدن این برنامه لذت ببرد.
همنوایی ساختار و محتوا با فرهنگ ایرانیان
صفوی گفت: اگر دقت کنید مهمترین مسئلهای که در «شکرستان» به چشم میخورد، ارتباط ساختار و محتوای آن با فرهنگ و زندگی روزمره ایرانیان است. وقتی مخاطب این اثر را میبیند، بهخصوص مخاطب نوجوان ذهنش درگیر محتوا میشود و با شخصیتهای داستان و هنرمندان پشتصحنه همذاتپنداری میکند. بهعنوانمثال مخاطب با شنیدن صدای مرحوم استاد مرتضی احمدی یا موسیقی سنتی جلال ذوالفنون هممسیر میشود و در کنار داستان شخصیتهای فرهنگی را نیز میشناسد و بین مخاطب و «شکرستان» مانعی باقی نمیماند.
وی در خصوص ساختار پویانمایی آن گفت: مخاطب در شکرستان با وقایع و اتفاقات ناملموس روبهرو نیست و وقتی معماری «شکرستان» را میبیند، میداند که مابازای آن در معماری ایران، چون یزد، اصفهان و تبریز وجود دارد و از آن آثار الهام گرفته شده است. بهعنوانمثال در این پویانمایی مناره علی اصفهان را میبینیم یا در طراحی لباسها از مینیاتور استفاده شده که همه و همه نشان از اصالت و تاریخچه آن است.
صفوی درباره اینکه در انتخاب ساختار شکرستان هوشمندانه عمل شده است، تصریح کرد: در «شکرستان» از حرکتهای خیمهشببازی الهام گرفتهایم و از همه مهمتر ساختار تعزیهای و معینالبکایی است که طرفداران خاص خود را دارد. در «شکرستان» هر مناسبتی با ذهن مخاطب درگیر میشود و مخاطب را شکار میکند.
وی در پاسخ به این پرسش که معیارتان در طراحی شخصیتها چه بوده، گفت: در «شکرستان» سعی کردیم برای همه شخصیتها محل رجوعی داشته باشیم. شخصیتهایی که در این پویانمایی میبینید از معلم و قاضی گرفته تا نانوا و ... همه در محلههای قدیمیشهرستانها مابازای عینی دارند، از پیرزنی که همه را نصیحت و خطاهای رهگذران را گوشزد میکند تا پسربچه بازیگوشی که با سروصدایش آرامش محله را به هم میریزد. صفوی افزود: همه شخصیتهای «شکرستان» را در زندگی روزمره بهخصوص نسل قبل میبینیم و میشناسیم. برای همین از این افراد نگاه طنزآمیز و کاریکاتوری گرفته و در «شکرستان» آن را تبدیل به شخصیت کردهایم.
این تهیهکننده در خصوص مانایی شخصیتها چنین گفت: علت اینکه بازیگران «شکرستان» به یاد میمانند این است که ژرفانمایی (پرسپکتیو) و بُعد دارند و فقط تیپ نیستند؛ یعنی کاملاً تبدیل به شخصیت شدهاند و مابازای آنان را دیدهایم و میشناسیم.
زندهنمایی در شکرستان
صفوی، راز توفیق «شکرستان» را زندهنمایی آن دانست و گفت: پویانمایی فقط زیبایی و استفاده از استانداردها و بهترین روشها و دستگاهها نیست، بلکه زندهنمایی و روح قوی آن است که از صفحه شیشهای بیرون میآید. در اینصورت مخاطب فکر نمیکند این پویانمایی و نقاشی باشد. اگر روح کار قوی باشد، مخاطب همراهی میکند و وقتی شخصیت از صفحه شیشهای و پرده سینما بیرون میآید، اثر محبوبی میشود.
«شکرستان» هماکنون همچون جوانی ۱۸ساله شده و همچنان محبوب است. از دلایل این محبوبیت ۱۸ ساله پرسیدم که صفوی پاسخ داد: اگر ریشههای طرح در سنتهای روایی، قصهگویی، نمایشی و سنتهای هزارساله ملی باشد، ولو تولیدی تازه و حتی از کشور دیگری هم آمده باشد، ماندگار میماند. وقتی فکر را خودی و درونیسازی کنیم مثل این است که مال خودمان است، مثل اتفاقی که هماکنون در ژاپن شاهد آن هستیم.
وی افزود: همانطور که میدانید خاستگاه پویانمایی، غرب است، اما ژاپنیها آن را طوری خودیسازی کردند که انگار مبدأ انیمه (پویانمایی ژاپنی) از ابتدا آنجا بوده است.
محبوبیت این اهالی شیرین
وی با بیان اینکه ۴۰ قسمت اول این مجموعه کاملاً بر اساس فرهنگ عامیانه و ضربالمثلها، متلها و زندگی روزمره بود و همین امر جزو نقاط قوت و محبوبیتهای آن به شمار میرود، گفت:، اما از قسمت ۴۰ به بعد به جای توجه به ضربالمثلها، در ابتدا داستان روی قصههای قدیمی متمرکز شدیم و به فراخور سیر داستان از ضربالمثلها استفاده کردیم.
پرهیز از تکرارزدگی
تهیهکننده «شکرستان» درباره مقابله با تکرارزدگی در این اثر گفت: مطمئن باشید وقتی تولید برنامهای ۱۸ سال ادامه دارد، گروه تولید، مثل سرباز، همیشه آماده به رزمند. برخی کارها با تجربه به دست آمده است، مثل خلق شخصیتها و ایجاد فضاها و ماجراهای جدید که به همت اتاق فکر میسر میشود. صفوی ادامه داد: در فصلهای جدید بهسراغ موضوعات جدیدی مثل محیطزیست، فناوریهای جدید، مسائل اقتصادی و ... که مورد نیاز مخاطب است، رفتهایم.
صفوی تصریح کرد: از قسمت ۲۰۰ به بعد موضوعات کاملاً جدیدی، چون پزشکی بهداشتی و آب به جریان داستان اضافه شد. در هر دورهای از «شکرستان» سعی کردیم ایدههای خاصی را مورد کاوش قرار دهیم و به ذهن مخاطب بسپاریم و از قضا همین پرداختها باعث محبوبیت «شکرستان» شده است. کمااینکه توفیق بعضی از فصلها را میتوان در انتخاب موضوع و نحوه پردازش دانست. بهعنوانمثال در فصلی که دوگانهای بین ننهقمر و اسکندر شکل میگیرد از فصلهای جالب «شکرستان» است و تناقض پیرزن و نوزاد، ماجراهای خندهداری را رقم میزند. معمولاً انتخاب برخی شخصیتها باعث محبوبیت بعضی از قسمتها میشود.
صفوی با مهم دانستن فکرهای خوب در برنامهسازی گفت: قبل از اینکه کار به دست فیلمنامهنویس برسد، افراد صاحبنظری، چون قصهنویس، روانشناس، جامعهشناس و رفتارشناس در اتاق فکر، موضوعات مطرحشده را به به نقد میکشند و مسیر داستانسرایی را مشخص میکنند.
پویانمایی در دوران تحول
تهیهکننده «شکرستان» از دوره تحول سازمان به نیکی یاد کرد و گفت: به نظرم دوره تحول در سازمان مرحلهبهمرحله و خوب پیش میرود، اما مهمترین بحثی که به نظرم میرسد، بهغیراز توجه به محتوا باید به شکلهای جدید ارائه نیز توجه شود. با فرآیند و سرعتی که در فناوری و تغییر شکل ارائه تصاویر و رقبای وحشتناکی که در تلویزیون، شبکههای اجتماعی و خانگی در دنیا شاهدیم، در استفاده از شکلهای جدید و ترکیب جذاب با استانداردهای جهانی فاصله داریم. وی تصریح کرد: به نظر میرسد که مدیران باید توجه بیشتری به شکلهای جدید و ترکیبی کنند. در این زمینه خلأ احساس میشود و اگر به خود نیاییم میدان را به رقبای جهانی واگذار خواهیم کرد.
صفوی در خصوص نسل جدید و ذائقه آنان گفت: نسل جدید را که عادت به دیدن این نوع تصاویر دارد، نباید از دست بدهیم. پرداختن به شکلهای نوین این امکان را به منِ برنامهساز میدهد که روایتهای فرهنگی کشورم را به شکل بهتری به تصویر بکشم.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی صداوسیما
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون