ترسناک بودن عروسکهای «خندوانه» را میپذیرم
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۹۴۱۵۱
نرگس کیانی: وانی برای فرار از القائات رسانهها، به حمامش پناه میبرد. جایی که در آن در مواجه با ابعاد وجودش، بازیهایی دارد. «حمامِ» وانی را هما ساداتیان (هماسا) به هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک آورده که این روزها در حال برگزاری است. او که سابقه سالها همکاری با گروه تئاتر لیو به سرپرستی حسن معجونی را در کارنامه دارد، با بزرگانی چون زندهیاد جواد ذوالفقاری نیز همکاری کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هما ساداتیان همچنین ساخت عروسکهای برادرهای چهارگانه «خندوانه» را بر عهده داشته است و صادقانه و واقعگرایانه میگوید مخاطب حق داشته دوستشان نداشته باشد و ترسناک بداندشان، چون شیوه ساختشان اشتباه بود.
گفتوگو ما با این هنرمند را بخوانید:
در اینستاگرامتان از سمیرا سرافراز، طراح ایده اولیه «حمام» نام برده و گفته بودید او ۲ سال و خردهای هر هفته به عشق هنر و به شوق خلق از کرمان به تهران میآمد و هم شاگردی میکرد و هم، شیوه شاگردی را به دیگران و از جمله شما میآموخت. گروهتان در تهران مستقر بود یا کرمان؟
«حمام» برای شاگردانی که مُدَرسشان بودم و در کارگاهم حضور داشتند، حکم پایاننامهشان بعد از ۲ سال آموزش مداوم را داشت و یکی از آنها، سمیرا بود که در اقدامی عجیب و نادر به مدت ۲ سال و خردهای، هر هفته برای حضور در کلاسهای من، از کرمان به تهران میآمد، کار میکرد و برمیگشت. ایده اولیه «حمام» را هم سمیرا داده بود و به پاس پشتکارش شایسته تقدیر است.
همکاری ادامهدارتان با گروه تئاتر لیو به سرپرستی حسن معجونی، بخشی مهم و قابل توجه از کارنامه هنریتان را تشکیل میدهد. اولین تجربه همکاریتان با معجونی به چه سالی برمیگردد؟
اولین همکاری من با گروه تئاتر لیو در سال ۸۸ با نمایش «آسانسور» به نویسندگی مهدی کوشکی و کارگردانی حسن معجونی در یازدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی دانشجویان ایران، شکل گرفت. نمایشی که در آن طراحی عروسکها را بر عهده داشتم.
نمایش «حمام»اگر بخواهید از مهمترین چیزی که از حسن معجونی آموختید نام ببرید، به چه چیزی اشاره میکنید؟
من در تصویرسازی شاگرد حافظ میرآفتابیام و خطمشی زندگی هنریام را از او وام گرفتهام اما به خود حسن معجونی هم گفتهام که او برای من حکم دانشگاه را دارد و یکی از مهمترین ویژگیهایش این است که به شما اجازه میدهد خودتان باشید و این مسئله مهمیست.
حسن معجونی به من آموخت از به کار بردن اِلمانهایی که در ظاهر قابل درک نیستند نترسم و به احساسی که ناخودآگاه در مخاطب سر بر میآورد، اعتماد کنم
خاطره پُررنگی که از حسن معجونی در ذهنم مانده است به نمایش «ابر صورتی» برمیگردد. نمایشی که در آن طراحی و ساخت عروسک را بر عهده داشتم. در این کار، کادرهای مستطیلشکل متعددی وجود داشت، از قاب صحنه تا جعبههایی که روی صحنه وجود داشت. امری که دلیلش را نمیفهمیدم تا این که از او پرسیدم چرا بر استفاده از کادر مستطیل اصرار میکند؟! و او گفت این صحنه، از مرگ میگوید و خفقانآور است و این کادرهای مستطیل، تابوت را تداعی میکنند. پاسخ دادم ولی مخاطب متوجه این نکته نمیشود، همانطور که من هم بعد از پرسیدن از خودتان متوجه شدم! و او گفت شاید مخاطب از مفهوم نمادین این کادرهای مستطیلی آگاه نباشد اما تردید نکن این احساس ناخودآگاه در درونش برانگیخته میشود.
این مطلب را هم بخوانید: ◾️«مبارک» با خود چه میآورد؟این برای من درسی بزرگ بود تا در کارم از به کار بردن اِلمانهایی که در ظاهر قابل درک نیستند نترسم و به احساسی که ناخودآگاه در مخاطب سر بر میآورد، اعتماد کنم.
در نمایش «سمک عیار» به نویسندگی و کارگردانی زندهیاد جواد ذوالفقاری، بزرگمردی که درگذشتش فقدانی عظیم برای اهالی نمایش عروسکی بود، ساخت عروسک و ماسک را بر عهده داشتید. آنچه از این همکاری در خاطرتان مانده است، چیست؟
من در دانشگاه گرافیک خواندم. زمانی که میخواستم پایاننامهام را ارائه دهم از چهار استاد که رویای کار کردن با آنها را در سر میپروراندم، دعوت کردم که فرناز بهزادی، حسن معجونی، جواد ذوالفقاری و محمد اعلمی بودند و اکنون افتخار همکاری با ۳ نفر از آنها را جز فرناز بهزادی که امیدوارم زمانی محقق شود، در کارنامه دارم.
جواد ذوالفقاری به من آموخت تئاتر هنری است برای انسان و اگر ادراک درستی از عظمت انسان نداری، اساسا تئاتر کار نکن
بعد از «آسانسور» بود که جواد ذوالفقاری ساخت عروسک و ماسک «سمک عیار» را به من پیشنهاد داد و من آنقدر کمتجربه بودم که پاسخ دادم تصورم این است که بعد از این کار، همه مرا با انگشت نشان خواهند داد و خواهند گفت او بود که کار جواد ذوالفقاری را نابود کرد! اما جواد ذوالفقاری با احترام به نگرانیهایم گفت قصد دارد به من اعتماد کند. ما در طول ۳ ماه، ۳۲ ماسک به طراحی ایرج رامینفر ساختیم و شاید باور نکنید که من در طول آن ۳ ماه، ۱۳ کیلو اضافه وزن پیدا کردم! چون آنقدر پروژه سنگینی بود که نمیتوانستم حتی برای لحظهای از پشت میز کارم بلند شوم.
نمایش «حمام»اولین و مهمترین چیزی که از جواد ذوالفقاری آموختم انسان بودن و انسانیت بود. ما هر روز خبرهای گوناگونی از پروژههای مختلف میشنویم که چه طور اعضای یک گروه از سوی کارگردانشان نادیده انگاشته میشوند و در این میان برخورد جواد ذوالفقاری با ما، مانند برخورد یک پدر با فرزندانش و به همین دلیل سوگواریمان برای درگذشتش مانند سوگواری فرزندانی برای پدرشان بود.
او به من آموخت تئاتر هنری است برای انسان و اگر ادراک درستی از عظمت انسان نداری، اساسا تئاتر کار نکن و برای همین است که از پروسه دشواری که برای ساخت ماسکهای «سمک عیار» پشت سر گذاشتم چیزی جز شیرینی در خاطرم نمانده است.
نوروز ۹۶ چهار عروسک جدید به عنوان جایگزین جنابخان در «خندوانه» معرفی شد. چهار برادر که طراحیشان بر عهده شما بود. همکاری با رامبد جوان چگونه شکل گرفت؟
من یکی از طرفداران پروپاقُرص «خندوانه» بودم. جالب است بدانید من در ایران زندگی نمیکردم و هنگامی که برگشتم، میان ماندن و رفتن مردد بودم اما دیدن «خندوانه» مجاب به ماندنم کرد! چرا که میدیدیم کسانی هستند که همه توانشان را به کار میگیرند تا خنده و شادی را جایگزین سنت جاافتاده همواره غمگین و سر در گریبان بودن، کنند.
من رامبد جوان را از طریق حسن معجونی میشناختم و به او پیشنهاد بازیای را دادم که میتوانست در «خندوانه» اجرا شود. او از ایدهام استقبال کرد و گفت مشتاق است با یکدیگر کار کنیم. طرح آن بازی کمی پیش رفت اما متاسفانه به سرانجام نرسید و بعد از آن بود که از من چهار عروسک مرد سبیلو خواست و عبارت چهار عروسک مرد سبیلو، کُلِ توضیحی بود که داد.
وقتی به ایران برگشتم، میان ماندن و رفتن مردد بودم اما دیدن «خندوانه» و تلاش رامبد جوان برای جایگزینی خنده و شادی با سنت جاافتاده همواره غمگین بودن، مجاب به ماندنم کرد
من چون روحیه و نوع کارش را میشناختم در پاسخ پیشنهادی مخاطرهآمیز دادم و به او گفتم اجازه دهید عروسکهایم با جزئیاتی کامل و دقیق ساخته شوند مانند شاهکارهایی که ما را از کودکی تا نوجوانی همراهی کردند. او قبول کرد اما واقعیتش این است که آن پروژه از هر جهت شکست خورد.
دلیل شکستش را چه میدانید؟
از یک سو عشقی که میبایست، عشقی همچون عشق عروسکگردان و صداپیشه جنابخان به او، در عروسکگردانها و صداپیشههای این چهار برادر وجود نداشت و از سوی دیگر طراحی من هم اشتباه بود.
تصویری از عروسکهای چهار برادر «خندوانه» که طراحیشان بر عهده هماسا بوداین عروسکها به چشم مردم ترسناک آمدند و تلاش من برای معرفی یک فرهنگ بصری به واسطه پرش بلند و فاصله زیادم نسبت به آنچه برای مخاطب آشنا و پذیرفته شده بود، با شکست مواجه شد. خاطرم هست از حدود ۷ هزار کامنتی که در مورد این عروسکها گذاشته شده بود، حرف ۳ هزارتایشان این بود که چقدر زشت و ترسناکند و من به همهشان حق میدادم.
البته اقلیتی هم بودند که میگفتند اکثریت، چون این عروسکها را درک نکردهاند دوستشان ندارند اما من چنین اعتقادی نداشته و ندارم و عامه مردم را مخاطبانی باهوش و باشعور میدانم که حق داشتند این چهار برادر را ترسناک بدانند و من اشتباهم را میپذیرم.
به پرش بلند و فاصله زیاد با آنچه برای مخاطب آشنا و پذیرفته شده بود، اشاره کردید. گمان میکنید غریب بود این چهار عروسک در چشم تماشاگران، موجب شکستشان شد؟
دقیقا و من متوجه شدم پرداختن به جزئیات در ساخت عروسک چیزی نیست که در حال حاضر مخاطب را جذب کند و روزبهروز به سمت ساده و سادهتر شدن عروسکها میرویم. نمونهاش «کلاه قرمزی» شاهکار ایرج طهماسب و حمید جبلی که مخاطب در قدم اول با صداپیشه و عروسکگردان عروسکهایش ارتباط برقرار میکند و سادگی عروسکها این امکان را به تماشاگر میدهد تا جزئیات را هرطور مایل است، تصور کند و من انگار آن زمان این دانش را نداشتم. هر چند از طرف هنرمندانی که به آنها ارادت بسیار دارم بازخوردهای مثبتی گرفتم اما به اشتباهات کارم واقفم.
و چه قدر صادقانه از این اشتباه میگویید، کاری که بیشتر آدمها جراتش را ندارند.
این یکی از چیزهایی است که جواد ذوالفقاری در من به یادگار گذاشته است.
در صفحه اینستاگرامتان نوشته بودید رویایتان اجرای «حمام» در حضور تماشاگر است. متاسفم که امکان تحقق رویایتان در شرایط فعلی و به واسطه شیوع مهارناپذیر کرونا در کشورمان وجود ندارد. احساستان نسبت به اجرا در برابر دوربین فیلمبرداری به جای چشم مخاطب، چیست؟
ما پذیرفتهایم که این اجرا در واقع حکم تیزری از کارمان را دارد. تجربه اجرا در سالنی پُر از مخاطب چه به عنوان کارگردان و چه به عنوان عروسکساز و... به وضوح نشانتان میدهد که ریتم صحنه شما و احوالات بازیگرانتان به شدت وابسته به احساس و واکنشهای مخاطبان است و زمانی که مخاطب با کارتان میخندد، گریه میکند، به فکر فرو میرود و... آنچه روی صحنه میبینید زمین تا آسمان متفاوت است با وقتی که این پل ارتباطی برقرار نشده است.
اجرا در برابر دوربین به جای چشم مخاطب، ترسناک و برای من شبیه به انیمیشن، فیلم کوتاه، نسخهای تصویری از هر چیز و نه تئاتر است.
همراهان نمایش «حمام» شاگردان من در کارگاهم هستند و عمیقا آرزو میکردم تلاششان دیده شود و احساسی را که من در اجرای تئاتر در برابر مخاطب تجربه کردهام، تجربه کنند. آرزوی من برای آنها لمس لحظه شیرین شنیدن بازخورد مثبت تماشاگران، هنگامی که برای گفتن خسته نباشید به پشت صحنه میآیند، بود اما آنچه اکنون برایمان رخ داده است، مانند پرتاب نارنجکی در اتاقی خالی و دربسته است و نمیدانیم صدای این نارنجک به گوش کسی خواهد رسید یا نه و بازخوردی به ما خواهد داد یا نه؟
۵۷۲۵۹
کد خبر 1491526منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک تئاتر عروسکی مجموعه تلویزیونی خندوانه جواد ذوالفقاری چهار برادر ساخت عروسک حسن معجونی چهار عروسک بر عهده عروسک ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۹۴۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ترسناکترین فیلم جهان که کشته داده!
سینمای ترسناک و فیلمهای ترسناک همیشه جزء جدایی ناپذیر بخش سرگرمی برای سینه فیلها و عموم مردم محسوب میشوند. فیلمهای ترسناکی مثل «جن گیر»، «احضار» و «حلقه» ثابت کردهاند که ترس میتواند هر لحظه و هر آن در کمین شما باشد و یک شب پر استرس را برایتان خلق کند. اگر شما هم عاشق تماشای فیلم ترسناک هستید دوست دارید چراغهای خانه را خاموش کنید و زیر پتو جلوی کاناپه از ترس به خود بلرزید این ۱۰ فیلم را از دست ندهید! در ادامه به معرفی ۱۰ تا از ترسناکترین فیلمهای جهان خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.
معرفی ترسناکترین فیلمهای جهاندر ادامه قراره به سراغ معرفی ترسناکترین فیلم جهان که کشته داده بریم:
ژانر ترسناک همواره یکی از مورد علاقهترین ژانرهای سینمایی محسوب میشود که علاقهمندان زیادی در سرتاسر جهان را به خود جذب کرده است. پس از اکران نوسفراتو (Nosferatu) به عنوان اولین فیلم ترسناک جهان، در دهه ۲۰ میلادی، فیلمهای ترسناک یکی پس از دیگری به روی پرده سینما آمدند.
انتخاب ترسناکترین فیلم سینمایی جهان، کار بسیار سختی است و شاید این فهرست نتواند همه آثار شاخص را در این مطلب کنار هم قرار دهد، اما به هر طریق قرار است به سراغ معرفی و تحلیل ده فیلم ترسناک برتر جهان برویم؛ پس در ادامه همراه ما باشید تا با بهترین و جذابترین آثار هارور به انتخاب مخاطبان اشنا شویم.
۱. فیلم اره (Saw) سال انتشار: از ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۳
امتیاز در IMDB: امتیاز ۷.۶ از ۱۰
امتیاز در راتن تومیتوز: امتیاز ۷۹ از ۱۰۰
فیلم اره (Saw) که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد، یک فیلم ترسناک روانشناختی استرالیایی-آمریکایی به کارگردانی جیمز وان و نویسندگی لی ونل است. این فیلم اولین قسمت از مجموعه فیلمهای اره محسوب میشود و داستان دو مرد به نامهای دکتر لارنس گوردون و آدم استراحت را روایت میکند که به هوش میآیند و خود را در یک حمام زنجیر شده میبینند. آنها به زودی متوجه میشوند که بخشی از یک بازی مرگبار هستند که توسط یک قاتل سریالی ملقب به "جیگساو" طراحی شده است.
اره به خاطر صحنههای خشونتآمیز و شکنجههای گرافیکیاش شناخته میشود، اما همچنین به خاطر داستان پیچیده و مضامین فلسفیاش مورد تحسین قرار گرفته است. این فیلم با بودجه ناچیز ۱.۲ میلیون دلاری ساخته شد، اما در نهایت در سراسر جهان بیش از ۱۰۳ میلیون دلار فروش داشت و به یک فرنچایز پرفروش تبدیل شد. تاکنون در مجموع ۱۰ فیلم از مجموعه اره منتشر شده است.
۲. فیلم جنگیر ۱ و ۲ (The Exorcist) سال انتشار: از ۱۹۷۳ تا ۲۰۲۳
امتیاز در IMDB: امتیاز ۸.۱ از ۱۰
امتیاز در راتن تومیتوز: امتیاز ۷۸ از ۱۰۰
فیلمهای جنگیر (The Exorcist) به کارگردانی ویلیام فریدکین، دو فیلم ترسناک کلاسیک آمریکایی محصول سالهای ۱۹۷۳ و ۱۹۷۷ هستند که بر اساس رمانی به همین نام نوشته ویلیام پیتر بلاتی ساخته شدهاند. این فیلمها داستان دختر ۱۲ سالهای به نام ریگن مکنیل را روایت میکنند که توسط یک شیطان تسخیر شده است. دو کشیش کاتولیک به نامهای پدر مِرین و پدر کارراس برای نجات ریگن از شر شیطان، مراسم جنگیری را انجام میدهند.
فیلمهای جنگیر به خاطر جلوههای ویژه پیشگامانه، فضاسازی وهمآور و اجرای قدرتمند بازیگرانشان مورد تحسین قرار گرفتهاند. این فیلمها در زمان اکرانشان موفقیتهای تجاری و انتقادی زیادی کسب کردند و به عنوان یکی از ترسناکترین فیلمهای تمام دوران شناخته میشوند. جنگیر نامزد دریافت ده جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد و در نهایت دو جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین صداگذاری را کسب کرد. جنگیر ۲ نیز نامزد شش جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول زن برای لیندا بلر شد. تاثیر این فیلمها بر فرهنگ عامه بسیار زیاد بوده است و به طور گستردهای در فیلمها، برنامههای تلویزیونی و سایر رسانهها به آنها اشاره شده است.
۳. فیلم سجین ۳ (Siccin سال انتشار: از ۲۰۱۶
امتیاز در IMDB: امتیاز ۶.۱ از ۱۰
امتیاز در راتن تومیتوز: —
سجین (Siccin) مجموعهای از فیلمهای ترسناک ترکیهای است که اولین قسمت آن در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. این مجموعه فیلمها توسط آلپر ساریگل کارگردانی شدهاند و به خاطر فضاسازی وهمآور، داستانهای پیچیده و عناصر ماوراءالطبیعهشان شناخته میشوند. تاکنون هفت فیلم از مجموعه سجین ساخته شده است که عبارتند از:
سجین (۲۰۱۴)
سجین ۲ (۲۰۱۵)
سجین ۳ (۲۰۱۶)
سجین ۴ (۲۰۱۷)
سجین ۵ (۲۰۱۸)
سجین ۶ (۲۰۱۹)
سجین ۷ (۲۰۲۲)
داستان فیلمها حول محور خانوادهای میچرخد که توسط یک جن به نام آزور مورد آزار و اذیت قرار میگیرند. اعضای این خانواده برای خلاص شدن از شر آزور، مجبور به کمک گرفتن از متخصصان ماوراءالطبیعه و انجام مراسمهای جنگیری میشوند. فیلمهای سجین در ترکیه و کشورهای دیگر به محبوبیت زیادی دست یافتهاند و به عنوان یکی از پرفروشترین مجموعه فیلمهای ترسناک ترکیه شناخته میشوند. اگر به دنبال فیلمهای ترسناک با فضایی وهمآور و داستانی پرمخاطره هستید، تماشای مجموعه فیلمهای سجین را به شما پیشنهاد میکنم.
۴. فیلم کینه (The Grudge) سال انتشار: از ۲۰۰۹
امتیاز در IMDB: امتیاز ۴.۶ از ۱۰
امتیاز در راتن تومیتوز: امتیاز ۲۷ از ۱۰۰
کینه (The Grudge) یک مجموعه فیلم ترسناک آمریکایی-ژاپنی است که بر اساس فیلم ژاپنی جو-آن (Ju-on) ساخته شده است. این مجموعه تاکنون شامل چهار فیلم اصلی و دو فیلم فرعی شده است. اولین فیلم این مجموعه در سال ۲۰۰۴ به کارگردانی تاکاشی شیمیزو منتشر شد و بازسازی فیلم جو-آن محسوب میشود. داستان این فیلم حول محور زنی به نام کارن دیویس میچرخد که به همراه پسرش به خانهای جدید در توکیو نقل مکان میکند. این خانه محل وقوع یک قتل وحشتناک بوده و روح زنی به نام کایاکو سائکی که به طرز وحشیانهای به قتل رسیده است، در آن پرسه میزند. کایاکو و خشم او به دنبال هر کسی که وارد خانه میشود میروند و آنها را به وحشت میاندازند.
فیلمهای کینه به خاطر فضاسازی وهمآور، استفاده از جامپ اسکر و داستانهای غمانگیز و آزاردهندهشان شناخته میشوند. این فیلمها در گیشه موفقیتهای زیادی کسب کردهاند و به یکی از محبوبترین مجموعه فیلمهای ترسناک در سراسر جهان تبدیل شدهاند. علاوه بر فیلمهای اصلی، دو فیلم فرعی با نامهای کینه: نفرین (The Grudge: The Curse) و کینه: آغاز (The Grudge: Beginning) نیز در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ منتشر شدهاند. این فیلمها داستانهای پیشدرآمدی را روایت میکنند که به وقایع فیلمهای اصلی میپردازند.
۵. سری فیلمهای احضار (The Conjuring)سال انتشار: از ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳
امتیاز در IMDB: امتیاز ۷.۵ از ۱۰
امتیاز در راتن تومیتوز: امتیاز ۸۶ از ۱۰۰
مجموعه فیلمهای احضار (The Conjuring Universe) یک فرنچایز فیلم ترسناک آمریکایی است که بر اساس پروندههای واقعی زوج محققان ماوراء الطبیعه، اد و لورین وارن ساخته شده است. این مجموعه تاکنون شامل هشت فیلم میشود که اولین فیلم آن با عنوان احضار (The Conjuring) در سال ۲۰۱۳ منتشر شد.
فیلمهای این مجموعه داستانهای مختلفی را روایت میکنند که همگی به نوعی با فعالیتهای ماوراء الطبیعه و شیاطین مرتبط هستند. در هر فیلم، اد و لورین وارن به کمک خانوادههایی میروند که توسط ارواح خبیث یا موجودات شیطانی مورد آزار و اذیت قرار گرفتهاند. این مجموعه فیلمها به خاطر فضاسازی ترسناک، داستانهای هیجانانگیز و جلوههای ویژه کار شدهشان مورد تحسین قرار گرفتهاند. آنها همچنین از نظر تجاری بسیار موفق بودهاند و در مجموع بیش از ۲ میلیارد دلار در سراسر جهان فروش داشتهاند.
علاوه بر فیلمهای اصلی، مجموعه احضار شامل چندین فیلم اسپینآف نیز میشود، از جمله آنابل (Annabelle) و راهبه (The Nun). اگر به دنبال فیلمهای ترسناک هیجانانگیز و سرگرمکننده هستید، مجموعه فیلمهای احضار را حتما تماشا کنید.
۶. فیلم یک مکان ساکت ۱ و ۲ (A Quiet Place I & II) سال انتشار: ۲۰۱۸
امتیاز در IMDB: امتیاز ۷.۵ از ۱۰
امتیاز در راتن تومیتوز: امتیاز ۸۶ از ۱۰۰
فیلمهای یک مکان ساکت (A Quiet Place) به نویسندگی و کارگردانی جان کرازینسکی، مجموعه فیلمهای ترسناک علمی تخیلی آمریکایی هستند که در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ منتشر شدند. این فیلمها داستان خانوادهای را روایت میکنند که در دنیایی پسا آخرالزمانی زندگی میکنند که موجوداتی مرگبار با شنوایی فوقالعاده در آن پرسه میزنند. اعضای این خانواده مجبورند برای زنده ماندن در سکوت کامل زندگی کنند و با استفاده از زبان اشاره و ابتکار عمل، راههایی برای ارتباط با یکدیگر، شکار غذا و در نهایت مقابله با این موجودات بی رحم پیدا کنند.
به دنبال موفقیت قسمت اول، دنبالهای با عنوان یک مکان ساکت ۲ در سال ۲۰۲۱ منتشر شد. این فیلم که به کارگردانی کرازینسکی و با بازی بازیگران اصلی قسمت اول ساخته شده بود، داستان خانواده ابوت را در ادامه ماجراجوییهایشان برای زنده ماندن در دنیای خطرناک جدید روایت میکند.
یک مکان ساکت ۲ نیز مورد استقبال منتقدان و تماشاگران قرار گرفت و در نهایت در سراسر جهان بیش از ۲۹۰ میلیون دلار فروش داشت. مجموعه فیلمهای یک مکان ساکت به خاطر ترکیب ژانرهای ترسناک، علمی تخیلی و درام خانوادگی مورد تحسین قرار گرفتهاند و به عنوان یکی از بهترین فیلمهای ترسناک دهه ۲۰۱۰ شناخته میشوند.
۷. سری فیلمهای آنابل (Annabelle) سال انتشار: ۲۰۱۴
امتیاز در IMDB: امتیاز ۵.۴ از ۱۰
امتیاز در راتن تومیتوز: امتیاز ۲۸ از ۱۰۰
سری فیلمهای آنابل، مجموعه فیلمهای ترسناک آمریکایی ابرقهرمانی است که بر اساس شخصیت عروسک آنابل در مجموعه فیلمهای احضار ساخته شده است. این مجموعه تاکنون شامل سه فیلم بلند و دو فیلم کوتاه است. اولین فیلم با عنوان آنابل در سال ۲۰۱۴ منتشر شد و به پیشدرآمدی برای وقایع احضار تبدیل شد. این فیلم داستان زوج جوانی به نام جان و میا فرم را روایت میکند که یک عروسک عتیقه را به عنوان هدیه به خانه میآورند، اما به زودی متوجه میشوند که این عروسک توسط روح یک دختر بچه به نام آنابل هاوارد تسخیر شده است.
فیلم دوم با عنوان آنابل: آفرینش در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و به عنوان پیشدرآمدی برای آنابل و احضار ۲ عمل میکند. این فیلم داستان سازندگان عروسک آنابل، سام و مابل موریس را روایت میکند که پس از مرگ دختر ۱۰ سالهشان، روح او را به داخل یکی از عروسکهایشان احضار میکنند.
فیلم سوم با عنوان آنابل به خانه میآید در سال ۲۰۱۹ منتشر شد و وقایع آن درست پس از احضار ۲ رخ میدهد. در این فیلم، عروسک آنابل از اتاق موزه احضار میشود و به خانه اد و لوری وارن، زوج محققان ماوراء الطبیعه، منتقل میشود و وحشت و ویرانی را به همراه میآورد.
منبع: ایماژ
tags # فیلم ترسناک سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غولپیکر چینی از پورشه هم گرانتر است! قارچهای زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی میشوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست میدهند، چه حسی است؟